Projekty unijne

Projekty aktualnie realizowane

Tytuł: Opracowanie rodziny foteli do komunikacji masowej ukierunkowanej na poprawę bezpieczeństwa pasażerów w transporcie publicznym.

Streszczenie: Przeprowadzone zostały badania nad materiałami i technologiami, a następnie zaprojektowano i wdrożono nową rodzinę foteli, dedykowanych do kołowej komunikacji zbiorowej, obejmującą: fotel ze zintegrowanym fotelikiem dziecięcym, fotel nierozkładalny, dwa fotele rozkładane (bez funkcji zintegrowanego fotelika dziecięcego) oraz fotel pilota. Celem prac była minimalizacja masy oraz istotne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Zapewniono to, między innymi, dzięki podjęciu ścisłej współpracy naukowo-badawczej firmy OBR Ster z czołowymi polskimi instytucjami, zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów był podyktowany nie tylko tym, by spełnić obowiązujące, minimalne wymagania, ale również tym, by uwzględnić nowe, dodatkowe kryteria bezpieczeństwa. Zdefiniowano je dopiero w wyniku przeprowadzenia w ramach projektu analizy rzeczywistych wypadków drogowych z udziałem autobusów. Wnioskodawca dążył do zrewolucjonizowania pod względem bezpieczeństwa zwłaszcza sposobu transportu w autobusach osób nieletnich. W rezultacie, opracowany został pierwszy na rynku fotel, dedykowany do pojazdów kategorii M3, wyposażony w zintegrowane urządzenie przytrzymujące dziecko, chroniące je przed skutkami zderzeń. W stanie złożonym, fotel ten umożliwia komfortowy i bezpieczny transport również osób dorosłych. Wszystkie fotele z rodziny mają możliwość wyposażenia w funkcję detekcji zajętości miejsc i zapięcia pasa bezpieczeństwa. Funkcja ta jest elementem bezprzewodowego systemu, którego zadaniem jest wizualne przekazywanie kierowcy pojazdu informacji, a także zapis do urządzenia rejestrującego typu „czarna skrzynka”. Detekcji i zapisowi podlegają także inne dane, związane m.in. z położeniem pojazdu (wg wskazań GPS) i parametrami jego ruchu.

Beneficjent: STER Instytut Maciej Szymański
Okres realizacji: 2.01.2017 – 30.04.2020
Wartość projektu: 17 361 811,36 zł
Kwota dofinansowania: 10 920 029,36 zł

Tytuł: Opracowanie technologii wytwarzania komponentów wnętrza pojazdów komunikacji publicznej wraz z systemem zarządzania i monitoringu produkcji według założeń koncepcji Przemysł 4.0.


Streszczenie: W ramach realizacji projektu przeprowadzone będą prace prac B+R, których rezultatem będzie kompleksowe opracowanie technologii wytwarzania foteli oraz adapterów dedykowanych dla środków komunikacji publicznej, w szczególności autobusów elektrycznych. Zakłada się, że proponowane rozwiązania konstrukcyjne będą spełniać założenia koncepcji „ultra light”. Oznacza to, że dzięki właściwemu doborowi materiałów i zastosowaniu optymalnej technologii wytwarzania możliwa będzie redukcja całkowitej masy pojazdu przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa podróżowania. Opracowanie innowacyjnej technologii wytwarzania, zapewniającej z jednej strony uzyskanie wysokiej wydajności i jakości, i z drugiej, indywidualizację produkcji krótkoseryjnej, wymuszając jednocześnie konieczność przeprowadzenia szeregu zmian w zakresie organizacji systemu produkcji. Przewiduje się m.in. wprowadzenie zmian w systemie projektowania, przepływu dokumentacji produkcyjnej, czy logistyki produkcji. Informatyzacja i internetyzacja produkcji wyrażająca się w jej uelastycznieniu będzie zgodna z elementami koncepcji Przemysł 4.0, szczególnie w zakresie implementacji informatycznego systemu do sterowania, nadzorowania i monitorowania, produkcji w czasie rzeczywistym, zintegrowanego m.in. ze zrobotyzowanymi stanowiskami, z elementami automatycznej adaptacji oprzyrządowania procesowego oraz systemem do automatycznego znakowania i identyfikacji części. Beneficjentami ostatecznymi rezultatów projektu będą producenci autobusów, w tym elektrycznych w Polsce i za granicą.

Beneficjent:
 STER Instytut Maciej Szymański
Okres realizacji: 4.01.2019 – 31.12.2021
Wartość projektu: 20 632 000,35 zł
Kwota dofinansowania: 10 738 793,11 zł

Tytuł: Fotel przeznaczony do pojazdów komunikacji miejskiej, o zwiększonej odporności na zabrudzenia spowodowane aktami wandalizmu.


Streszczenie: Rezultatem projektu będzie opracowanie siedzenia dedykowanego dla komunikacji miejskiej, charakteryzującego się polepszonymi, w stosunku do produktów dostępnych na rynku, właściwościami funkcjonalnymi w zakresie łatwości usuwania zabrudzeń (efekt antygraffiti). Zakłada się, że modyfikacja cech funkcjonalnych PA6 lub PA6-GF zostanie osiągnięta metodami kompandingu lub poprzez modyfikację chemiczną w obszarze warstwy wierzchniej w tracie procesu wtrysku lub po jego zakończeniu. Ponadto, podjęte będą badania nad wzmocnieniem efektu antygraffiti poprzez odpowiednią modyfikację cech geometrycznych warstwy wierzchniej. Zmniejszenie swobodnej energii powierzchniowej i nadanie powierzchniom właściwości antygraffiti ułatwi usuwanie z nich zabrudzeń w postaci substancji tłustych, markerów oraz farb. Pozytywny skutek modyfikacji zostanie potwierdzony na drodze prób łatwości usuwania zabrudzeń. W tym miejscu należy podkreślić, że modyfikacja tworzywa ma nie tylko prowadzić do zmniejszenia energii powierzchniowej, ale efekt ma być zachowany pomimo ekspozycji materiału na działanie czynników środowiskowych. Trwałość modyfikacji ma być od dwóch do pięciu razy większa niż dla rozwiązań obecnie stosowanych. Należy podkreślić, że poprawa cech funkcjonalnych nie może nastąpić kosztem istotnego zmniejszenia właściwości wytrzymałościowych i zwiększenia kosztów produkcji. Nowość produktowa będzie bezpośrednią odpowiedzią na zapotrzebowanie rynkowe. Pojawienie się na rynku „siedzenia antygraffiti” będzie sposobem na ograniczenie skutków aktów wandalizmu w taborze komunikacji masowej. Pozwoli ono na rezygnację z konieczności stosowania agresywnych, drogich i niebezpiecznych dla środowiska środków powierzchniowo czynnych, a także przyczyni się do ograniczenia koniecznej wymiany siedzeń. Ostatecznymi beneficjentami rezultatów projektu będą producenci autobusów, operatorzy przedsiębiorstw komunikacyjnych oraz sami podróżni, których komfort jazdy i poczucie bezpieczeństwa ulegnie poprawie.

Beneficjent: STER Instytut Maciej Szymański
Okres realizacji: 2.02.2020 – 31.08.2022
Wartość projektu: 9 873 149,03 zł
Kwota dofinansowania: 6 146 310,87 zł

Tytuł: Prace B+R w zakresie opracowania systemu ultralekkich siedzeń przeznaczonych do zabudowy w pojazdach szynowych, z uwzględnieniem poprawy komfortu jazdy oraz nowo wprowadzanych przepisów Unii Europejskiej w zakresie ochrony bezpieczeństwa pasażerów.


Streszczenie: Projekt przewiduje przeprowadzenie badań przemysłowych, których rezultatem będzie kompleksowe opracowanie systemu ultralekkich siedzeń, wykonanych z wykorzystaniem stopów metali nieżelaznych, przeznaczonych do zabudowy w pojazdach szynowych środków transportu publicznego, z uwzględnieniem poprawy komfortu jazdy oraz nowo wprowadzanych przepisów Unii Europejskiej w zakresie ochrony bezpieczeństwa pasażerów. Ponadto, zakłada się rozwój infrastruktury B+R przedsiębiorstwa poprzez inwestycję w sprzęt niezbędny do badań i testów przeprowadzanych w ramach projektu, w postaci sprzętu komputerowego umożliwiającego wykonywanie zaawansowanych symulacji komputerowych i obliczeń do testów zderzeniowych, a także specjalistycznego oprogramowania do analizy zderzeń.


Beneficjent: STER Instytut Maciej Szymański
Okres realizacji: 2.01.2017 – 31.10.2020
Wartość projektu: 4 788 176,07 zł
Kwota dofinansowania: 2 784 014,34 zł

Tytuł: Uruchomienie specjalistycznego laboratorium badawczego do badania tkanin.


Streszczenie: W wyniku realizacji projektu i wdrożenia jego wyników do praktyki gospodarczej powstanie nowość produktowa w postaci usługi badania tkanin uwzględniającej szczegółową interpretację wyników badań, w tym przede wszystkim tkanin przeznaczonych na obicia foteli w komunikacji publicznej.


Beneficjent: STER Instytut Maciej Szymański
Okres realizacji: 1.09.2018 – 31.12.2020
Wartość projektu: 1 912 392,00 zł
Kwota dofinansowania: 887 210,00 zł

Projekt I – Rozwój działalności Ośrodka Badawczo-Rozwojowego STE

Projekt II – Rozwój Ośrodka Badawczo – Rozwojowego Ster poprzez uruchomienie nowych laboratoriów badawczych

Projekt III – Budowa nowej siedziby i zakup nowoczesnych urządzeń w celu świadczenia kompleksowych usług B+R

Projekt IV – Innowacyjna metoda wytwarzania narzędzi Rapid Moulding

Projekt V – Fotel pojazdu – szczególnej komunikacji masowej – POIG.05.04.01-30-005/11-00

Projekt VI – Fotel pojazdu – szczególnej komunikacji masowej – POIG.05.04.01-30-006/11-00

Projekt VIII – Fotel pojazdu – szczególnej komunikacji masowej – POIG.05.04.01-30-008/11-00

Projekt IX – Fotel pojazdu – szczególnej komunikacji masowej – POIG.05.04.01-30-009/11-00

Projekt X – Fotel pojazdu – szczególnej komunikacji masowej – POIG.05.04.01-30-010/11-00